Mijn eerste week

lieve mensen,

Ten eerste wat ontzettend leuk al die reacties, dat doet me echt heel erg goed! Daar krijg ik extra energie van en extra moed om door te gaan (dus blijven doen!). Mijn internet usb-stick werkt, dus kan nu zonder naar het internetcafe te hoeven verhalen plaatsen en hopelijk ook skype!

Ik ben inmiddels in het weeshuis Helping Hand childrens care. Woensdag middag kwamen we hier aan, na een kleine reis. Toen we uit de auto stappen kon je gewoon niet meer verder lopen door alle kinderen die op je afstormde. Het eerste wat ze allemaal vroegen was: 'what is your name?' en daarna meteen 'Are you gonna stay?'. Ik zei meteen yes, maar heb daar later nog eens overnagedacht. Het enige wat die kinderen zien is mensen komen en gaan. Hun eigen ouders hebben hun verlaten en hier gebeurt precies hetzelfde met ze. Natuurlijk alle liefde die we ze geven is het waard, maar toch is het heel erg sneu dat die kindjes zich nooit kunnen gaan hechten.
Toen we van de kinderen verlost waren kregen we een rondleiding van Elizabeth, een van de staff. Ik heb hier namelijk niet echt een gastgezin. Het is een groot plein waar alles in aparte kleine gebouwtjes staat, de slaapkamers van de kinderen, de keuken, de wc's en douches, alle klaslokalen allemaal los aan elkaar en ons gebouwtje. Een kleine ruimte met een eettafel en stoelen waar alleen wij, de vrijwilligers, eten. En onze slaapkamers. De kinderen mogen hier niet komen en ook hebben we een slot op de slaapkamer deur. Ik ben heel blij met me slaapkamer, ik deel het met Mabel en we hebben zo'n grote waaier op het plafond (ik weet niet hoe dat heet haha).
Na de rondleiding gingen we een kijkje nemen in elke klas. Er zijn 5 klassen die verdeelt zijn per leeftijd. De klaslokalen bestaan uit een whiteboard, schoolbankjes, een bureau en een stoel. Meer heb je niet nodig! Ook hebben we lesboeken (die uitelkaar zijn gevallen, maar toch) en deze week zijn de markers voor op het whiteboard op, dus improviseren maar. Het idee was eerst dat Mabel en ik de klas van 2 zweedse meisjes overnemen volgende week, want die vertrekken zaterdag. Maar een leraar (ze hebben hier 3 lokale leraren en de directeur van de school zelf) die komt niet opdagen en waarschijnlijk is hij een paar dagen misschien een week, misschien de hele tijd dat wij hier zijn, wel weg. Dus moeten we ons splitsen 1 in klas3/4 en een in klas 2 volgensmij. Het is best lastig om les te geven, want je hebt geen idee waar die kinderen zijn gebleven, wat ze al kunnen, wat ze totaal niet kunnen. Daar kan ik pas achter komen als ik zeker weet welke klas ik krijg.

Toch is het best wel zwaar hier. Ik moet zo erg wennen, aan alle kinderen, de dagelijkse routine en vooral het idee dat ik hier nog zo lang moet zijn. Daar wil ik gewoon echt niet aan denken want dat trek ik niet. Dus Mabel en ik hebben het daar al veel over gehad.

In die middag zijn we even naar Swedru geweest. Dat is het plaatsje dichtbij ons. Met de trotro voor 1,50 cedi (20 cedi is ONGEVEER 5 euro). Even water gekocht en wcpapier, zodat we komende dagen vooruit kunnen. Ook zijn we alle twee al een beetje ziekjes aan de diarree. Dus begint lekker..

Ik hoop dat ik beetje me draai kan vinden hier en kan wennen. Ik denk dat het dan al een stuk beter zal gaan. Dat we niet eens na hoeven denken hoelang het nog duurt. Want over 3 maanden gaan we naar het noorden en daar wordt het veeeeeeeeeeel erger. Daar heb je gewoon 0,0. Dus moet hier nog maar van gaan genieten, dat ik hier gewoon drinkwater heb.

Mijn internet stick werkt dus niet.. dus had het al in word getypt mijn stukje maar kan het niet verzenden. Ik heb hier geen service, als ik in het weekend ergens heen ga dan zal ik mijn laptop meenemen om hopelijk daar wel service te hebben en dan plaats ik het meteen. Zaterdag zijn we na een bruiloft geweest van een medewerker in een weeshuis hier vlakbij. Alle vrijwilligers waren uitgenodigd en wat bijzonder was het. We voelde ons wel erg onwennig en het duurde heel erg lang. Maar ben blij dat ik het meegemaakt heb. Ik weet nu hoe een Ghanese bruiloft er aan toe gaat. Eerst een ceremonie thuis in de tuin (hun hebben een wat andere tuin als ons) en dan naar de kerk (een oud gebouwtje, in nl zouden we het een stal noemen, helemaal versierd). Erg bijzonder, maar ik ga hier nooit trouwen dat is wel zeker. Ik heb me foto’s al op me laptop gezet dus zodra ik internet heb dan zal ik de eerste er opzetten!

Gister onze laatste dag van het weekend zijn Mabel en ik naar het strand geweest. Mijn eerste kleurtje zit er al op! (kei erg verbrand) Heb die nacht ook niet kunnen slapen door me verbrande schouders. Maar het wordt allemaal bruin!!

Een veel ander verhaal als paar dagen geleden, maar voel me ook in eens totaal anders. Helemaal andere omgeving en andere bezigheden. Eerste weekjes even bikkelen en dan hopelijk wat meer gewend.

Dikke kus, Liz

Ps. Mijn naam hier is Adua Liz van Gils

Reacties

Reacties

ron pardaan

Heel leuk om je avonturen te lezen

Marlies

Meisje, wat een verhaal, wat n ander leven heb je daar. Tuurlijk moet je er aan wennen. Rustig de tijd nemen, niet denken aan de komende maanden, gewoon alleen aan morgen!
Super knap zoals je t nu beschrijft. Gaat goed komen met jou hoor, weet ik zeker. We ouden contact via email en af en toe zal ik bellen! Dikke kus

Cynthia

Hee Liz,

Leuk om te lezen hoe het daar is en hoe het met je gaat!
Wat een veranderingen allemaal zeg! Ik snap helemaal dat het heel erg wennen is! Maar ik weet zeker dat je je draai gaat vinden, en dan vliegt de tijd echt voor bij!ook al lijkt dat nu nog niet zo!
Geniet nog lekker daar!
Dikke kus

jella nefs

Super om weer je verhaal te lezen! En jeetje wat een andere wereld kan het me niet voorstellen zeg maar wat tof dat jij t mee kan maken weer een ervaring rijker he!! Veel succes daar en verheug me nu al op je volgende verhaal! Dikke kus

Diane

Fijn weer iets van je te horen. Wat ben je toch een kanjer. Het was gemakkelijker geweest om in ons welvarende landje te blijven. Maar JIJ kiest voor dit avontuur, heel knap van je. Hecht je maar niet te veel aan die kinderen, want anders zie je straks alleen maar verdrietige gezichtjes. Geniet maar van wat je ze kan leren. Heel veel succes en niet te bruin terug JAH.
Dikke zoen Diane

Ilona

Heee lieve meid,
Dit is je tweede bericht maar ik geniet van elke zin die je typt!
Ik ben zo trots op je dat je dit aankan en aan durft te gaan, wat een verandering en heel erg wennen natuurlijk, alles komt helemaal goed!
Je kan dit! Hele dikke kus van mij!

Elena

hey, Adua Liz van Gils,
¿Weet je ook wat "Adua" betekent? Neem aan dat het een soort aanspreek-naam is, én daarmee respekt. Aan jou, ondanks alle andere persoonlijke gevoelens en indrukken, om dáár aan te proberen te voldoen.................. ook al weten ze allemaal daar, dat jij daar over een paar maanden weer wegbent. Ik denk wel dat je niet bang hoeft te zijn voor "het hechten": de kinderen kennen/weten/voelen hun realiteit (iedere 4 maanden andere meesters en jufs uit andere landen), en voor jou is het goed om je betrokken te voelen, hun trieste geschiedenis te kennen, want daarmee kun je liefde overbrengen, en dat is wat de meeste kinderen nodig hebben. Tenminste dat is mijn ervaring.
Zo'n grote waaier aan het plafond heet hier een "ventilator", hahaha.
Liefs, véél sterkte (want het is heel spannend om je in een andere kultuur te proberen in te wortelen), en blijf alles opschrijven (voor nú, voor anderen, voor later). Dikke kus uit Venezuela.

Rebecca ( tante Rebecca????)

Hoi Liz
wat een prachtig verhaal en wat een belevenissen in de eerste paar dagen. Één ding is zeker....die kinderen zijn zo blij met jou. Een ze boffen ook maar met zo'n stoer wijfie. Het zal zeker anders zijn maar blijf op zoek naar de mooie momenten en geniet, geniet, geniet!
Dikke zoen en een knuffel van de schoutentjes uit Nuenen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active