Mole

Lieve mensen,

Weer een weekje voorbij. Het wordt langzamerhand allemaal normaal. Dit is mijn thuis geworden. Ik moet dus goed nadenken over de dingen die eigenlijk niet zo normaal zijn, om aan jullie te vertellen. Over dat deze week bijvoorbeeld voor het eerst de stroom hier is uitgevallen 's avonds en we dus weer een zweet nacht hebben gehad. Ik had verwacht dat het veel vaker zou gebeuren hier, want in het zuiden was dat zeker om de dag.
Ook zie je hier veel jongens hand in hand lopen zonder dat ze homoseksueel zijn. Hier is het de normaalste zaak van de wereld, in Nederland heeft iedereen meteen hun oordeel klaarstaan. Daarnaast blijft het indrukwekkend hoe de vrouwen al die spullen op hun hoofd mee nemen. Ik realiseer het me soms niet eens meer. Maar bizar wat een kilo's hun nek moet dragen. Stapels zijn het. Maar ook al is het maar een klein ding, dat zetten ze op hun hoofd, gewoon alles. Verder de mensen hier zijn heel erg behulpzaam. Ze zijn misschien niet altijd heel vriendelijk en alleen maar op je geld uit, maar als je op het station alleen al zegt waar je heen moet wijzen ze je meteen de weg. Of Ghanese mensen zo vriendelijk zijn kun je dus van twee kanten bekijken. Dat ze je zo erg voor de gek houden steeds, vind ik al erg genoeg.
Deze schoolweek duurde maar 3 daagjes. Maandag hadden we vrij gekregen om bij te komen van het weekend. Heel erg fijn zo'n dagje nikse! De volgende dagen gingen we wel weer naar Suluya en deze week hebben we eigenlijk geen les gegeven maar meer met die kinderen gespeeld. Sascha heeft een hele koffer vol met speelgoed meegenomen, geweldig natuurlijk. Elke dag nemen we dus iets mee waar we met die kinderen uit spelen. Vaak is er dus niet eens meer tijd voor les. Zo is het elke dag ook anders. We doen andere dingen en de kinderen zijn ook weer elke dag anders. Ook komen sommige soms niet opdagen of heb je opeens nieuwe gezichten er tussen zitten. Hoe langer ik hier zit, hoe leuker ik het vind om daar elke dag heen te gaan. Een band opbouwen met die kinderen kan niet echt en dat wil ik ook niet. Maar je leert wel hun karakters kennen door alleen al de manier waarop ze iets doen. Een gesprek voeren gaat niet, dus je moet het allemaal zien.
Vrijdag vertrokken we alweer voor ons weekend. Mole National Park stond op de planning. Het was niet zo heel ver reizen. Twee uurtjes naar Tamale en vanuit daar drie uurtjes naar Larabanga. Eind van de middag kwamen we daar dus weer aan. We sliepen in het guesthouse vlak bij het park. Niet in het hotel van Mole zelf, want dat scheelde nog wel een aantal centen. En hier hadden we ook een bed dus. Ook hadden we hier onze eerste, echte, normale, stromende douche. Er kwam wel maar een pisstraaltje uit, maar het kwam uit een douchekop! We werden 's avonds mee uiteten gevraagd door twee jonge expats uit India. Die waren daar bezig om een hotel op te bouwen. Helemaal prima natuurlijk. Wij zeggen geen nee tegen een heerlijk gratis diner haha! Het was nog best gezellig ook en hebben zo veel gehoord over de Indiase cultuur. Daar heb je zelf toch ook altijd een typisch beeld van wat achteraf dan helemaal niet klopt.
Met een volle maag gingen we dus ons bed in om de volgende ochtend vroeg klaar te staan voor de safari. De jeep safari was onwijs duur voor met zijn tweeën, dus besloten we de walk-safari te doen. Zo had je wel veel minder kans om dieren te zien, maar goed we hadden er ook maar geen verwachtingen van. Op onze teenslippers begonnen wij de safari. Opeens dwars rechts afslaan midden de boesch in. Eerst zagen we helemaal niks bijzonder en was het alleen maar kale bomen om je heen. Maar de gids was goed aan het luisteren en hoorde iets verderop. En ja hoor, een olifant stond daar rustig uit een boom te eten. We moesten heel stil zijn, want deze was blijkbaar agressief. Hoe verder we liepen hoe mooier het werd en hoe meer we zagen. Olifanten, heel veel soorten antilopen, aapjes en zelfs een krokodil. Het was heel bizar, want we liepen gewoon midden in de vlaktes waar die wilde beesten leven. Super mooi uitzicht was het. We hebben heel erg geluk gehad met onze walk-safari, het was echt onwijs gaaf!
Toen weer onze terug weg naar huis. Doordat de safari zo vroeg was kwamen we mooi voor het donker nog thuis. Wel werd ik erg ziek, waarschijnlijk iets verkeerds gegeten want alles moest eruit. Het was de volgende ochtend dan ook helemaal over. Zondag hadden we dan ook nog een lekker rustdagje. Alle foto's uitzoeken, dagboek bijwerken, wassen, mails en blog schrijven. Je hebt genoeg te doenop zo'n dag.
Nu begint de volgende week weer. We zijn al weer druk het volgend weekend aan het plannen. Nog 4 weekjes hier in Wulugu, nog 1 maandje. Zo bizar dat het zo snel gaat. Ik heb heel veel zin om naar huis te gaan, maar ik ben hier nog niet klaar. Dus ik houd het zeker nog wel even vol en samen met Sascha moet dat al helemaal lukken!
Dikke kus,
Liz

Reacties

Reacties

marlies

Wat boffen we toch iedere keer weer met jouw leuke verhalen. Voel me dan net even in Afrika. Ga je als je thuis bent door met je blog?? Over ons is toch ook genoeg te vertellen? Dikke kus; we zijn al bijna aan het aftellen!

Diane

Heerlijke verhalen, ik geniet er iedere week van.
Dikke zoen,Diane

Oma Korse

Hallo Liz.
Jou verhalen lees ik ook, leuk hoor.
Ik vind het fijn dat jullie het samen goed kunnen vinden
Wat vervelend voor je dat je niet erg goed was, maar Sascha heeft je wel een beetje verwend zeker.
Lieve groetjes, Sascha Oma

buurtje@outlook.com

Ha die Liz.
Met spanning wacht ik je bericht af en deze week was het weer mooi.Sascha en jij zien veel en genieten maar hoor.
De groetjes van de opa van Sascha.

moeder van Mabel

Mooi verhaal, Liz. Wat geweldig zo'n safari op je teenslippers!

Ilona

iedere keer weer een mooi verhaal waar je dan helemaal inzit, ben wel jaloers op de dingen die je doet hoor echt super! Lijkt me ook echt heel leuk.

Geniet nog maar van die maanden want die zijn snel voorbij.

Dikkekuss xx

Ron Pardaan

Leuk verhaal weer Liz!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active