Laatste week Helping hand

Lieve allemaal,

Nog maar een paar dagen en dan begint mijn nieuwe avontuur! Mijn laaste week in Helping hands ging snel. Ik ben niet echt ergens heen geweest, maar wel de standaard dingen gedaan hier in de buurt. Zo waren Michelle en ik maandag naar een ander weeshuis in de buurt gaan kijken. Tina´s child care. Een iets kleiner weeshuis dan hier en ongeveer 45 minuten lopen hier vandaan. Onze beweging hadden we dus weer even gehad voor die dag. Het weeshuis is totaal anders dan helping hand. Het is 1 gebouw met een lange gang en daaraan alle kamers. Ze hadden een tv en alle kinderen waren eigenlijk binnen. Bij ons hebben ze niet echt een woonkamer ofzo, wij zitten hier altijd buiten. Het gebouw staat echt in the middle of nowhere. Er is maar 1 heel lang zandpad er naar toe, waar nauwelijk auto´s rijden. Ik ben dus heel erg blij dat ik hier zit, al is het nu niet lang meer. Als ik in dat weeshuis had gezeten had ik het nooit langer dan een week volgehouden. Je moet 45 minuten lopen om andere mensen te zien, die kinderen zien dus ook helemaal niks dan een tv waar elke dag de zelfde films op worden afgespeelt en je hebt echt helemáál niks te doen. Niks voor mij dus! Wél had Evelyne, een belgische vrijwilligster die daar verblijft, een echte douche en stromend water uit de kraan! Het was een fijne middag, weer een andere kant van een weeshuis gezien, want zo kan het dus ook. Ook was het goed om een keer een stuk te lopen dan alleen maar naar de wc en douche.
Dinsdag heb ik helemaal niets gedaan. Er was hier een ´feestje´maar dat hield in dat er rijke mensen kwamen met muziek en een berg spullen voor het weeshuis. Hier een middag met elkaar gezeten en dan weer naar huis. Voor ons niets te doen dus want ze praten allemaal in hun taal. Deze dag duurde dus erg lang! Woensdag was wel een hele leuke dag. We gingen met alle kinderen van het weeshuis (ongeveer 40) naar het strand. Met zijn alle in het busje en het voelde net of ik op schoolreisje ging. Alle kindjes zingen en klappen! Op het strand aangekomen trokken ze meteen hun kleren uit en rende zo de zee in. Het was zo leuk om te zien hoe blij ze wel niet waren. Hoe ze genoten van de zee. Deed ze goed om een dagje weg te zijn van het weeshuis en iets anders te zien. Die middag was dus zo voorbij, maar de avond moesten we natuurlijk om 12 uur wakker zijn. Heel veel kinderen wisten niet eens dat het nieuwjaar was, dus de meeste en de kleinste gingen al vroeg naar bed. Sommige oudere gingen naar de kerk vanaf 8 uur, maar ik ging niet mee. Meestal lig ik hier rond half 9 in bed, dus dat ging ik nooit volhouden in een kerk. Ik heb dus gewoon me wekkertje om 11 uur gezet en me bed ingekropen. Ik en de andere vrijwilligers zaten toen het bijna tijd was een spelletje te doen en het was echt van oh nog 2 minuten.. gelukkig nieuwjaar, kunnen we nu naar bed? Niet echt leuk helaas. Volgend jaar gewoon weer in Nederland vieren! Die nacht had de baas van dit weeshuis bedacht om de volgende dag een feestje te geven in haar andere weeshuis, Mom´s care. We werden donderdag dus opgehaald om met zijn alle naar dat weeshuis te gaan. Het was niet echt een feestje, de elektriciteit deed het niet dus geen muziek, maar er waren ook andere vrijwilligers waar we heel de middag mee hebben zitten praten. Mom´s care is echt een groot, mooi weeshuis. De baas die woont daar zelf ook dus er staat ook een groot huis naast. Het zijn eigenlijk twee binnenplaatsen. Een waar het weeshuis is en de andere het huis en de woonplek van de vrijwilligers. Heel erg gescheiden was het en dat vond ik wel een nadeel. Hoe mooi en groot het ook was ben ik blij dat ik bij Helping hand heb gewerkt afgelopen weken. Die middag een aantal nieuwe vrijwilligers leren kennen die al naar het noorden zijn geweest, dus veel nieuwe ideeën erover gekregen en dingen om te doen! De vrijdag gingen de twee zweedse meisjes weg hier en ik ben even naar Swedru gegaan. Geen bijzondere dag dus. Je merkt wel meteen dat er twee weg zijn hier. De kinderen zijn een stuk rustiger en vragen veel minder dingen. Die meiden gaven de kinderen alles wat ze vroegen, dus gingen ze dat ook bij ons proberen natuurlijk. Het is dus echt wel fijn om me laatste dagen hier af te sluiten zonder zeurende kinderen aan je hoofd. Gister nog een dagje strand gehad, dat gaat in het noorden ook niet meer gebeuren. Dus hopelijk mijn buik en benen nog het laatste beetje bij gebruind. En dan is het al weer bijna om. Aanstaande dinsdag wordt ik opgehaald (zou eerst woensdag zijn, maar werd toch dinsdag blijkbaar). Ik wordt naar het hostel gebracht in Accra, waar ik ook met de oriëntatie dagen verbleef. Blijf daar een nachtje slapen en dan de woensdag beginnen we met onze trip naar het noorden! Ik heb er onwijs veel zin in! Kan niet wachten om het gewoon allemaal te zíen. De vakantie is voor jullie allemaal ook afgelopen, of was al afgelopen. Succes met school en werk!

Dikke kus,

Liz

Reacties

Reacties

DIane

Hoi Liz,
De beste wensen voor 2015, we gaan er een mooi jaar van maken. Wij kijken er naar uit om je verhalen te horen, al lezen we natuurlijk ieder verhaal wat je schrijft en dan hoor ik van mama nog een hoop. Heel veel succes in het noorden.

Dikke zoen, Diane

Marlies

Fijn weer alles te lezen en gelukkig hebben we elkaar net gezien met Skype . We zijn weer helemaal bij en vinden de komende week heel spannend worden. Sowieso of je contact met ons kan krijgen en hoe je t verschil tussen noord en zuid gaat ervaren! Dikke kus van ons

Mirjam

allereerst de beste wensen van ons allemaal voor jou, kan me goed voorstellen dat Nieuwjaar vieren voor jou een hele andere dimensie had dit jaar. Het mooie is dat je je daarom extra kunt verheugen op volgend jaar!
Veel succes met je verhuizing naar het volgende adres, ben al weer benieuwd naar je volgende verhaal! Dikke kus xxx

Ellen

Hey Liz,
Inmiddels is het woensdag en ben je onderweg naar het noorden. Ben benieuwd hoe het je daar met je gaat. Maar dat lezen we vanzelf als je weer internet en tijd hebt.
Dikke kus

Kevin - Travel Active

Dag Liz,

Voor jou en Sascha heel veel succes en plezier in het bijzondere moorden van Ghana!

Groetjes van het Vrijwilligerswerk team
Travel Active

moeder van Mabel

Een heel gelukkig, gezond en bijzonder nieuwjaar, Liz! Succes in het noorden!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active